وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سخنان میرباقری در امتداد و برگرفته از سیاست های غلط و غیرمردمی حاکم بر نامدیریتی های صدا و سیما است. این سازمان تنها عنوان رسانه ملی را یدک می کشد چرا که سال ها است از نگاه، باور و سلیقه مردم فاصله گرفته و در دام کلیشه و تجارت گرفتار شده است.
آذین ادامه داد: به عبارت صریح آنکه صدا و سیما به ویژه تلویزیون رسانه ای انحصاری و اسپانسری است و مدت ها از بی سامانی آن به دلیل نداشتن تخصص و تبحر رسانه ای و اداری و همچنین گریزان شدن حرفه ای های تلویزیون، هنرمندان برجسته و برنامه سازان کاربلد می گذرد و نتیجه این ریزش تولید برنامه های کپی شده از روی ماهواره های خارجی تحت عنوان مسابقات و سرگرمی با هزینه های چندین میلیاردی است؛ روی دیگر این رخداد پایین آمدن سطح تولیدات سریالی و فیلم های تلویزیونی و بدون کیفیت شدن محصولات سیما و فاصله گرفتن بیشتر مخاطب با این رسانه است.
وی با بیان اینکه در واقع به جای آنکه این سازمان در جهت آشتی با مخاطب و کسب رضایت میلیون ها بیننده باشد با ندانم کاری، اهمال و باری به هرجهت اداره کردن صدا و سیما و خودمختاری و هرج و مرج شبکه ها، سبب ریزش انبوه مخاطب و روآوری آن ها به ماهواره های خارجی شده است اظهار داشت: در چنین شرایطی که جای تولید برنامه های مناسب، سریال های خانوادگی و اجتماعی استاندارد و دعوت از هنرمندان حرفه ای برای احیای برنامه های مطلوب در سیما خالی است سردمداران تلویزیون برای پرکردن آنتن خود دست به دامان خرید و پخش فیلم ها و سریال های خارجی شده اند به گونه ای که هم اکنون بخش اعظم برنامه های سیما را فیلم ها و سریال های کیلویی خارجی تشکیل می دهد و این روند به طور دقیق مغایر با شعارهای این سازمان یعنی حرکت به سوی خودکفایی، حمایت از هنرمندان ایرانی، همراهی و همکاری با سینماگران و دوری از سبک زندگی ایرانی-اسلامی است.
این منتقد و کارشناس فرهنگی تأکید کرد: جالب آنکه در چنین اوضاع معاونت سیما برای جلب مخاطب و نشاندن مردم پای برنامه های تلویزیون در ایام تعطیلات نوروز خبری بسیار ناپسند در استفاده از فیلم های خارجی ارائه می کند به عبارتی به جای آنکه او و دیگر مدیران سیما به توضیح تولید برنامه های خوب نوروزی، بهره گیری از فیلم های دیدنی ایرانی برای نوروز ۹۸ سخن بگوید باز هم طبق روال غلط این سازمان به پخش فیلم های خارجی آن هم به شنیع ترین شکل سانسور پرداخته است، این به معنای آن است که نظر و سلیقه مردم در برنامه ریزی و برنامه سازی تلویزیون جا و اهمیت ندارد و تلویزیونی ها تحت نظر و هدایت و حمایت اسپانسرها و کاستن هزینه برای خرید و نمایش فیلم های ایرانی ترجیح داده اند به نمایش فیلم های تکه پاره شده خارجی در نوروز بپردازند که متأسفانه این امر نه تنها باعث سرگرمی مخاطب نمی شود بلکه عامل دوری و ریزش فراوان تر مخاطب از تلویزیون انحصاری و اسپانسری کشور که در سال های اخیر اسپانسرها در آن قدرت نمایی می کنند می شود.
وی در پایان این گفتگو افزود: مسئولان باید بدانند نفوذ فرهنگی یعنی توجه به آثار غربی!؛ چرا ما باید کالای اصیل ملی و ایرانی را ول کنیم و به فرهنگ بیگانه بچسبیم؟ مگر در سینمای ما محصولات ارزشی خوب کم است که صدا و سیما در ایام نوروز دست به دامان فرهنگ غرب شده و قرار است انبوهی از فیلم های خارجی را خورد مخاطبان بخت برگشته بدهد؟
ارسال نظر